Arta Fotografica

Pentru a fotografia cu succes peisajele, incercati urmatoarea metoda: pregatiti-va minutios -> mergeti in locuri deosebite -> acomodati-va -> priviti -> identificati trasaturile definitorii ale locatiei -> alegeti-o pe cea care vi se pare cea mai semnificativa -> gasiti modalitatea de a o transpune intr-o imagine -> declansati!
Una dintre cele mai frecvente greseli la fotografia de portret in exterior este neglijarea fundalului. Exemplul deja intrat in legenda este cel cu florile care “cresc din capul subiectului”. Pentru a evita aceasta eroare, examinati cu atentie prin vizor, rapoartele ce se stabilesc intre portret si obiectele din fundal. Solutii: modificati punctul de statie al persoanei sau chiar al fotografului; utilizati o diafragma cat mai deschisa; folositi un obiectiv cu distanta focala cat mai lunga.


Daca doriti sa obtineti panorame cat mai corecte, stabiliti parametrii de expunere si apoi pastrati valorile determinate pentru intreaga serie. Utilizarea autoexpunerii determina obtinerea de fotografii ale caror margini sunt expuse diferit si deci dificil de suprapus.



                              Mici sfaturi pentru fotografia de iarnă


Fotografia pe timp de iarnă, mai ales o iarnă cu zăpadă, aşa cum este anul acesta, necesită câteva mici trucuri.
E bine de ştiut că regula „orelor de aur” rămâne de actualitate, cu mici specificaţii: în timpul iernii, soarele este mult mai jos pe cer, astfel încât pe toată durata zilei veţi avea acea lumină blândă, care vă va ajuta. În zonele montane, mai ales, lumina este ideală în timpul iernii. Însă, la răsărit şi la apus, zăpada creează un efect cromatic deosebit.
Acumulatorii sunt garantaţi să funcţioneze optim la temperaturi cuprinse între 0 şi 40 °C. Aşadar, dacă aţi ieşit la o şedinţă foto la -10 grade, puteţi avea neplăcuta surpriză să constataţi că s-au terminat acumulatorii, deşi erau abia scoşi din încărcător. Pentru asta, cel mai bine este să aveţi mereu un acumulator de rezervă, pe care să îl ţineţi, în timpul şedinţei foto, într-un buzunar interior, la căldură. După ce îl schimbaţi pe cel consumat, veţi constata că, după ce l-aţi ţinut în căldură, acesta funcţionează din nou.
Atenţie la condens. Cităm din manualul aparatului de fotografiat :
Evitaţi schimbarea bruscă de temperatură. Acesta se poate întâmpla de exemplu dacă părăsiţi o clădire încălzită pe timp de iarnă, astfel creându-se condens în interiorul aparatului. Pentru a preveni acest efect transportaţi aparatul foto într-un toc adecvat sau într-o plasă de plastic înainte de a-l expune la schimbări bruşte de temperatură."
Condensul este unul din inamicii fotografiei pe timp de iarnă. Când aveţi ochiul pe vizor, încercaţi să nu expiraţi direct pe cameră. La temperaturi de sub – 15°C, expiraţia se va transforma într-un strat subţire de gheaţă pe aparatul de fotografiat. La căldură, aceasta se va topi si va afecta aparatul foto. Când intraţi într-o cameră încălzită, nu folosiţi aparatul imediat, scoateţi-l din geantă şi lăsaţi-l la căldură minim 30 de minute.
O problemă cu care vă puteţi întâlni la temperaturi scăzute este aceea că aparatul DSLR nu mai poate autofocaliza. Singura soluţie pe care o puteţi aplica dacă întâlniţi această situaţie este focalizarea manuală. Comutaţi butonul obiectivului din poziţia A în poziţia M şi reglaţi-vă manual focusul.
E bine de ştiut că, la fel ca şi acumulatorii, condiţiile de operare optime ale aparatului DSLR, specificate de producător, sunt cuprinse între 0 şi 40°C. Asta nu înseamnă, însă, că nu putem fotografia un peisaj de iarnă, dacă temperatura este mai mică de 0°C.
Atenţie la anumite aparate digitale compacte: aliajul din care sunt construite este unul mai puţin rezistent la temperaturi scăzute şi pot apărea probleme la dispozitivul de închidere a obiectivului (mulţumiri domnului Iulian Neacşu pentru semnalarea acestei situaţii).
Atenţie: Zăpada poate deruta senzorul aparatului de fotografiat, datorită reflexiei, aceasta traducându-se în fotografii subexpuse. Dacă aceasta vi se întâmplă, măriţi expunerea cu 1-1.5 paşi.





      Exista vreun sfat pentru a face poze reusite de la fereastra autocarului?


Raspunsul la aceasta intrebare este sa nu-ti bati prea mult capul cu asta, mai ales daca stii de la bun inceput ca pozele facute in aceste imprejurari nu vor iesi perfecte. Dar daca totusi problema continua sa te preocupe, urmeaza unele sau toate sfaturile de mai jos, in functie de camera foto pe care o folosesti:
  • Fixeaza cea mai rapida viteza a diafragmei (ideal ar fi 1/1000)
  • Selecteaza un nivel standard pentru a micsora lentila sau seteaza zoom-ul in jur de 50mm–100mm, pentru a incadra prim-planul
  • Treci pe focalizare manuala si focalizeaza la infinit
  • Tine camera ferm cat poti de aproape de fereastra, pentru a elimina posibilele reflectii din interiorul autocarului
  • Inchide blitzul, daca faci poza printr-o fereastra inchisa
  • Cauta un punct clar vederii
  • Nu ezita – cu toate subiectele in miscare, indiferent ca tu sau ele se misca, vei avea mai mult succes in realizarea pozei, daca adopti o politica de genul ‘intai fotografiaza, apoi gandeste-te’.

Cum se fotografiaza fulgerele care apar noaptea?

Trebuie sa montezi camera pe un trepied, sa folosesti un declansator cu fir si sa scoti blitzul. Cu aceste setari, nu e nevoie sa cresti nivelul senzorului ISO, asa ca poti folosi setarile tale preferate si sa captezi cat se poate de multe detalii si precizie.
Evita sa faci vreo setare intr-un loc cu prea multa lumina si unde aceasta poate patrunde in lentile si supraexpune imaginea. Rareori vei avea timp sa studiezi ecranul LCD si sa analizezi histograma, asa ca variaza lungimea expunerii pentru o rata mai mare de succes. Trucul consta in a te asigura ca ai focalizat lentilele asupra zonei adecvate a cerului. S-ar putea sa ai nevoie sa vezi cateva fulgere pentru a-ti da seama exact unde se produc acestea. Setarea unei arii de focalizare mai largi va acoperi o parte mai mare a cerului si-ti va creste sansele de a realiza niste poze reusite. In general vorbind, poze mult mai interesante si dramatice pot fi facute daca intr-un singur cadru sunt captate mai multe fulgere. Daca exista intarzieri intre ele, foloseste o setare care lasa diafragma deschisa cat de mult doresti. Va fi nevoie de mai multe incercari si vor aparea si erori, dar daca folosesti o camera DSLR sau una compacta care are optiuni de expunere manuala, aceasta procedura trebuie sa aiba ca rezultat poze reusite.
  • Monteaza camera pe un trepied.
  • Seteaza viteza diafragmei la 20 sau 30 secunde sau foloseste setarea ce lasa diafragma deschisa cat de mult doresti.
  • Seteaza deschiderea la f16.
  • Schimba modul auto-focus cu cel manual.
  • Seteaza focalizarea la infinit.
  • Inchide blitzul incorporat.
  • Incadreaza o zona a cerului unde anticipezi ca vor fi vazute fulgerele.
  • Elibereaza diafragma cu un cablu si permite catorva fulgere sa-si lase urma pe senzor.

  • Se spune adesea ca echipamentul auxiliar nu conteaza, dar cum poti face o poza buna daca lentilele sau camera nu te ajuta atunci cand lumina e slaba sau cand vrei sa fotografiezi ceva aflat la distanta? Ce sfaturi trebuie sa urmeze un fotograf care are fotografiatul in sange, adora calatoriile, dar prefera sa investeasca bani pentru a vedea lumea, mai degraba decat in echipament foto? Cum pot iesi niste poze fantastice, numai cu contributia fotografului si fara niciun ajutor din partea lentilelor?

    Un fotograf bun poate face poze reusite oricarui subiect, cu orice camera si orice lentile. Pozele bune sunt rezultatul combinarii unui subiect interesant cu lumina cea mai buna, cu un amplasament placut al elementelor in cadru si cu expunerea exact atat cat trebuie.
    Totul tine de cum reuseste fotograful sa manevreze aceasta imbinare a talentelor tehnice si creative, la un anumit moment, in care se produc imagini unice. Nicio camera nu va lua decizii creative pentru tine si nici nu te va duce in locul potrivit, la momentul potrivit. Oricum, adaptarea echipamentului de care dispui la tipul fotografiilor pe care vrei sa le faci si la specificul calatoriei pe care o doresti, transforma fotografiatul intr-o activitate mult mai placuta si mai productiva.
    Majoritatea subiectelor pe care le intalnim in vacantele noastre pot fi fotografiate folosind o distanta de focalizare intre 24 mm si 135 mm, cu alte cuvinte cu lentile cu un singur zoom.  Daca te pasioneaza viata salbatica, atunci aceste lentile nu sunt cele potrivite (cu exceptia cazului in care te poti apropia suficient de mult de subiectele tale). Daca bugetul tau e limitat, atunci trebuie sa accepti faptul ca poate nu vei obtine toate pozele pe care le vrei, dar daca esti dornic sa lucrezi cu echipamentul de care dispui, atunci nu exista motiv pentru care sa nu poti face fotografii reusite majoritatii lucrurilor cu care te intalnesti, chiar si cu o camera foto simpla.

                          Cum sa fotografiezi focurile de artificii?

    Focurile de artificii se transforma de cele mai multe ori intr-un spectacol care starneste numeroase emotii, nu numai pentru ca sunt extrem de frumoase dar si pentru ca sunt folosite de cele mai multe ori pentru a sarbatori ocazii memorabile.
    Oamenii se intreaba adesea cum se procedeaza pentru a fotografia focurile de artificii, multi exprimandu-si ingrijorarea ca acest lucru e mult prea dificil de surprins intr-o poza. Raspunsul e intotdeauna acelasi – ‘trebuie sa incerci, ai putea fi surprins de rezultatul final.’
    Cu o camera SLR (cu film), poti fi uimit de cat de usor e sa fotografiezi focuri de artificii si de rezultatele absolut spectaculoase pe care le vei obtine in final. Cu o camera digitala e si mai usor, intrucat poti verifica imediat rezultatul pe masura ce faci pozele si poti face ajustarile necesare.
    Artificiile conduc la poze spectaculoase
    Desigur, totul nu consta in a iesi afara si a gasi un foc de artificii – exista, ca de obicei, lucruri pe care le poti face pentru a imbunatati rezultatele finale. Ai aici cateva sfaturi pentru a face fotografii digitale cu focuri de artificii:

    1. Foloseste un trepied

    Poate cel mai important sfat este acela de a fixa camera digitala pe un suport care sa asigure ca aceasta nu se va misca in momentul in care faci fotografiile. Acest lucru este cu atat mai important atunci cand surprinzi focuri de artificii, intrucat vei folosi un timp de expunere mai mare, care nu va capta numai miscarea artificiilor, ci si orice miscare a camerei insasi. Cea mai buna modalitate de a mentine camera nemiscata este sa folosesti un trepied. Ca alternativa – tine minte ca exista si alte optiuni care nu implica folosirea unui trepied si care impiedica miscarea camerei.
    Foloseste un trepied sau sprijina camera pe o baza solida

    2. Achizitioneaza un declansator cu fir

    O modalitate prin care te poti asigura ca aparatul foto sta complet nemiscat in timp ce fotografiezi focuri de artificii, este aceea de a investi intr-un dispozitiv de declansare cu fir. Acestea variaza de la o camera la alta, dar majoritatea aparatelor foto au accesorii de acest gen, create special pentru ele. Alt mijloc prin care poti face poze fara a atinge camera este sa folosesti auto-declansatorul. Tehnica aceasta poate da rezultate, dar trebuie sa fii in stare sa anticipezi foarte bine momentul declansarii, totul fiind o chestiune de secunde.

    3. Incadreaza pozele

    Una dintre cele mai dificile etape ale fotografierii focurilor de artificii are ca obiect incadrarea obiectivului. Provocarea consta in aceea ca de regula trebuie sa faci asta inainte de inceperea spectacolului de pe cer – secretul sta in anticipare. Iata cativa pasi de urmat pentru a obtine o incadrare corecta.
    • Verifica din timp locatia – Planificarea este un element cheie atunci cand vrei sa fotografiezi focuri de artificii si e important sa ajungi in locul respectiv din timp, pentru a gasi o locatie buna si neobstructionata. Gandeste-te ce va fi in prim plan si in fundal si asigura-te ca in poza ta nu vor aparea capete de oameni (ia in considerare si faptul ca s-ar putea ca si tu la randul tau,  sa-i deranjezi pe cei de langa tine). Afla unde vor avea loc focurile de artificii si in ce parte a cerului vor exploda – poti obtine informatii de la cei care se ocupa de ele. Ia in considerare ce distanta de focalizare vrei sa folosesti si alege din timp lentilele potrivite (mai degraba decat in mijlocul spectacolului).
    • Priveste linia orizontului – Un lucru pe care trebuie sa il iei intotdeauna in considerare atunci cand fotografiezi focuri de artificii este acela de a verifica daca aparatul foto este orizontal sau drept din punct de vedere al incadrarii. Acest lucru e important mai ales daca intentionezi sa faci poze folosind o durata de focalizare mare si daca vei include si alte elemente de fundal in fotografiile tale (cum ar fi un peisaj citadin). A mentine linia orizontului dreapta este importanta in fotografierea focurilor de artificii. Daca pui camera pe un trepied, stabileste-i nivelul din momentul in care incepi sa o aranjezi.
    • Vertical sau orizontal? – Exista doua modalitati principale de incadrare, care se aplica in cazul tuturor fotografiilor : vertical (in cazul portretelor) sau orizontal (in cazul peisajelor). Ambele pot functiona in cazul focurilor de artificii, dar multi sunt de parere ca perspectiva verticala e mai buna – in special pentru ca, in cazul focurilor de artificii, exista multa miscare pe verticala. Pozele pe orizontala merg mai bine daca urmaresti mai mult fotografierea unui peisaj cu o distanta de focalizare mai mare, sau daca vrei sa capturezi mai multe explozii intr-o singura poza – dar nu apela la asta tot timpul.
    • Nu uita de incadrare – De cele mai multe ori, atunci cand fotografiezi focuri de artificii, petreci mai putin timp uitandu-te pe vizor si mai mult, privind direct cerul. Prin urmare, e important sa-ti aduci aminte ce incadrare ai si sa o legi de segmentul respectiv de pe cer. Daca faci asta, vei putea sa anticipezi momentul potrivit pentru a face poza, intrucat vei vedea urmele luminoase ale rachetelor neexplodate.

    4. Distanta de focalizare?

    Una dintre cele mai grele etape in fotografia focurilor de artificii consta in a avea camera indreptata spre cer, acolo unde trebuie si cand trebuie. Acest lucru e greu de realizat mai ales daca fotografiezi folosind o distanta de focalizare mare si incerci sa faci poze mai ‘stranse’. In general, pozele se fac cu o distanta de focalizare mare, dar merita sa incerci si niste cadre mai stranse. Si folosirea zoom-ului poate fi eficienta. El iti permite sa umpli cadrul cu niste culori minunate. Nu uita ca unghiul poate fi strans si ulterior, obtinand un impact similar.

    5. Deschiderea

    O intrebare frecventa care apare atunci cand fotografiezi focuri de artificii este  legata de deschiderea pe care trebuie sa o folosesti. Multi cred ca ai nevoie de o deschidere maxima, dar in realitate este tocmai invers, intrucat lumina emisa de artificii este plina de stralucire. Deschiderile intr-un interval mediu pana la mic, tind sa functioneze destul de bine si se alege de regula un interval de la f/8 pana la f/16.
    Incearca sa faci diverse tipuri de incadrare

    6. Timpul de expunere

    Mai important decat deschiderea este timpul de expunere. Focurile de artificii sunt in miscare si prin urmare, cele mai reusite fotografii reusesc sa capteze aceasta miscare, ceea ce inseamna ca ai nevoie de o expunere lunga. O tehnica dezvoltata de unii, este fotografierea cu blitz. Aceasta modalitate iti permite sa tii diafragma deschisa atat timp cat tii apasat declansatorul (preferabil folosind un dispozitiv cu fir). Procedand astfel, apesi declansatorul in momentul in care focul de artificii este pe cale sa explodeze si-l tii apasat pana la sfarsitul exploziei (in general cateva secunde).
    Poti experimenta si setarea timpului de expunere, pentru a vedea ce impact are acest lucru, dar in conditiile in care nu tii diafragma deschisa pentru o expunere foarte lunga, tehnica folosirii blitzului functioneaza foarte bine.
    Nu tine diafragma expusa prea mult. Esti tentat sa crezi ca, intrucat este intuneric, o poti lasa deschisa cat de mult vrei. Problema este ca focurile de artificii sunt foarte luminoase si nu dureaza mult pana cand se ajunge in situatia ca ele sa fie expuse mai mult decat trebuie, in special daca diafragma este deschisa pentru mai multe explozii intr-un singur loc. E important sa experimentezi instantaneele multiple, dar majoritatea oamenilor ajung la concluzia ca un singur instantaneu poate fi modalitatea optima.

    7. ISO

    Este de preferat sa faci fotografiile cu un nivel mic ISO, pentru a asigura instantanee cat mai curate cu putinta. Seteaza aparatul la ISO 100 si totul va fi in regula.

    8. Inchide blitzul

    Blitzul folosit atunci cand faci poze, nu va avea impact asupra fotografiilor, cu exceptia situatiei in care esti pacalit ca aparatul foto are nevoie de un timp de expunere mai mic. Tine minte ca blitzul camerei foto are efect la numai cativa metri, iar in cazul focurilor de artificii, chiar daca ele sunt foarte aproape, el nu prea are ce sa lumineze, cu exceptia poate a fumului care iti va abate atentia de la adevarata actiune (luminile orbitoare). Asadar, inchide blitzul.

    9. Fotografiaza in modul manual

    In opinia unora, cele mai bune rezultate se obtin atunci cand faci poze cu expunere manuala si in modul de focalizare manual. Auto-focalizarea cand lumina e slaba poate fi dificila in cazul multor camere foto si in final se pierd multe poze. Odata ce ai setat focalizarea, vei descoperi ca nu ai nevoie sa o schimbi in timpul focurilor de artificii – in special daca folosesti o deschidere  mica, una care creste adancimea. Nu uita ca schimbarea distantelor de focalizare inseamna ca ai nevoie sa ajustezi focalizarea in cazul majoritatii lentilelor.
    Incearca sa fotografiezi pe modul manual

    10. Experimenteaza si urmareste rezultatele

    In timpul focurilor de artificii, verifica din cand in cand rezultatele obtinute in urma fotografierii. In general, e bine sa faci cateva poze la inceput si sa verifici rapid daca au iesit bine, inainte de a mai face si altele. Nu face aceasta verificare dupa fiecare poza (risti sa ratezi ce e mai important); odata ce te-ai asigurat ca lucrurile merg bine, e suficient sa monitorizezi din cand in cand rezultatele, pentru a te asigura ca nu o dai in bara.
    De asemenea, experimenteaza realizarea de fotografii incluzand o perspectiva mai larga, siluete si oamenii din jurul tau care privesc focul de artificii. Camera indreptata spre cer iti ofera sansa de a face niste fotografii cu adevarat unice, dar uneori, daca esti in cautarea altor perspective, poti obtine imagini care se abat de la clisee si la fel de spectaculoase. Majoritatea pozelor bune includ si alte elemente decat focul de artificii in sine – fie ca e vorba de oameni, cladiri, puncte de reper ale orasului sau peisaje citadine.

    Alte sfaturi de la cunoscatori:

    • “Descopera directia vantului – prioritatile tale fiind in aceasta ordine: camera, artificiile si vantul. Daca nu respecti aceasta regula, poza va iesi incetosata.”
    • “De asemenea, daca fotografiezi de la o oarecare distanta si cu o deschidere mai mare, seteaza lentilele pe focalizare manuala, focalizeaza la infinit si nu vei mai avea apoi de ce sa iti faci griji.”
    • “Nu uita sa profiti de avantajul costurilor zero ale procesarii si fa cat de multe poze poti (mai multe decat ai crede in mod normal ca sunt necesare). Asa iti sporesti sansele de a obtine poza perfecta.”
    • “Asigura-te ca esti gata sa faci poze ale primelor focuri de artificii. Daca nu e suficient vant, vei ajunge sa ai doar o gramada de fum in instantaneele tale. Primele focuri sunt de obicei cele mai clare.”
    • “Fa rost de o bucata neagra din polistiren si seteaza camera pe blitz. Porneste expunerea in clipa in care se declanseaza focul de artificii, avand placa in fata lentilelor. De fiecare data cand are loc o explozie, ia placa din fata camerei. Vei avea astfel mai multe focuri de artificii intr-o singura expunere.”
    • “Daca e posibil, fa o pre-focalizare (trebuie sa fii in stare sa focalizezi manual sau sa renunti la focalizare) inainte de inceperea spectacolului. Trebuie sa focalizezi o singura data, dar e mult mai usor sa faci cateva poze inainte de debutul focurilor si sa le verifici cu atentie, decat sa astepti pana incepe spectacolul, care sa te gaseasca ocupat cu focalizarea, in loc sa privesti artificiile!”

    Niciun comentariu:

    Trimiteți un comentariu